ΟΚ, μπορεί να μην είναι τόσο exciting όσο η επιλογή νυφικού ή μπομπονιέρας, αλλά πίστεψέ με, αξίζει να αφιερώσεις λίγο χρόνο στον ηχητικό εξοπλισμό.
Έχεις πάει ποτέ σε κάποιον γάμο, όπου τα πάντα φαίνονται σχεδιασμένα στην εντέλεια, αλλά τελικά το τρελό πάρτυ που όλοι περιμένουν δεν ξεκινάει ποτέ; Ο χώρος είναι όμορφος, η διακόσμηση προσεγμένη, η σύνθεση των καλεσμένων ιδανική, το φαγητό εξαιρετικό, το αλκοόλ ρέει … με λίγα λόγια όλα πάνε καλά, μέχρι που έρχεται η στιγμή «να ξεκινήσει ο χορός σιγά-σιγά». Αλλά λίγοι σηκώνονται να χορέψουν και αυτοί δε μένουν στην πίστα παρά για 1-2 τραγούδια. Η νύχτα που το ζευγάρι περίμενε πώς και πώς για να περάσει τέλεια με φίλους κι αγαπημένα πρόσωπα, εξελίσσεται σε ένα χλιαρό, μουδιασμένο event.
Είμαι σίγουρος ότι έχεις ζήσει τουλάχιστον ένα τέτοιο γαμήλιο πάρτυ που, τελικά, δυστυχώς δεν εξελίχθηκε ποτέ σε πάρτυ. Όπως είμαι σίγουρος ότι τουλάχιστον μία φορά έχεις ακούσει να κατηγορούν τον DJ – ότι δεν έπαιξε αρκετά «καλά» ή «χορευτικά», ότι δεν «ξεσήκωσε τον κόσμο». Ο DJ μπορεί να έχει ευθύνες και μάλιστα σημαντικές (κάτι που ίσως αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο) ωστόσο, ο πρωταρχικός παράγοντας που θα ωθήσει κάποιον να σηκωθεί να χορέψει είναι πολύ απλά να ακούγεται η μουσική στη σωστή ένταση και με ποιοτικό ήχο.
Μπορεί να σου φαίνεται δευτερεύον, όμως η εμπειρία δείχνει ότι αυτός ο παράγοντας που λέγεται «ηχητικός σχεδιασμός» είναι ο πλέον παραμελημένος στους σύγχρονους γάμους.
Με αυτό το άρθρο θα επιχειρήσω να περιγράψω το πρόβλημα και στη συνέχεια να σου δώσω μερικά απλά tips, ώστε στον δικό σου γάμο να αποφύγεις τα πιο συχνά λάθη που γίνονται σε αυτόν τον τομέα. ΟΚ, μπορεί να μην είναι τόσο exciting όσο η επιλογή νυφικού ή μπομπονιέρας, αλλά πίστεψέ με, αξίζει να αφιερώσεις λίγο χρόνο στον ηχητικό εξοπλισμό. Είναι βασική προϋπόθεση, αν θέλεις να γράψει ιστορία το wedding party σου.
«Μα γιατί δεν ακούγεται η μουσική;» – Η ένταση
Δεν χρειάζεται να έχει κανείς master στο sound design για να καταλάβει ότι κάθε χώρος έχει διαφορετικές ανάγκες σε ποσότητα, μέγεθος και στήσιμο ηχείων. Το στερεοφωνικό του σαλονιού σου δεν μπορεί να υποστηρίξει ηχητικά έναν ανοιχτό χώρο τεσσάρων στρεμμάτων. Αντιστρόφως, δεν χρειάζεται φεστιβαλική ηχητική υποδομή σε ένα σαλόνι.
Σε κάθε περίπτωση, είναι πάντα καλύτερο να υπάρχει «αχρείαστο» περιθώριο για μεγαλύτερη ένταση, παρά να αποδειχθεί στην πράξη ότι ο εξοπλισμός και το στήσιμο που επιλέξαμε δεν επαρκεί.
Είναι προφανές ότι η ένταση της μουσικής πρέπει να είναι αρκετά μεγάλη στο χώρο που προορίζεται για «πίστα». Όπως είναι επίσης προφανές ότι δεν θέλουμε να ξεκουφαίνονται όσοι επιλέγουν να κάθονται στα τραπέζια. Αυτή η λογική, όμως, πολλές φορές τραβιέται στα άκρα και οδηγεί σε μία κατάσταση όπου η μουσική ακούγεται μόνο στην πίστα – δύο τραπέζια μακριά, μόλις και μετά βίας καταλαβαίνεις ότι από κάπου παίζει μουσική. Κι αυτό γιατί το σύνολο της έντασης έχει επικεντρωθεί σε ένα σημείο. Πώς θα σηκωθεί κάποιος να χορέψει αν ακούει μουσική από το υπερπέραν, καλυμμένη από τη βαβούρα των γύρω τραπεζιών; Αν δεν μπορεί να διακρίνει καν ποιο τραγούδι παίζει;
Είναι κρίμα να συμβαίνει αυτό επειδή κάποιος “γνώστης” αποφάνθηκε ότι «με δυο ηχεία στην πίστα θα είμαστε εντάξει, μην ξοδεύουμε τζάμπα λεφτά». Συμβαίνει επίσης ολοένα και συχνότερα στα κτήματα της “all-inclusive” λογικής, που περιλαμβάνουν τον ηχητικό εξοπλισμό στην τελική τιμή – μόνο που ο ηχητικός εξοπλισμός σε αυτούς τους χώρους έχει σχεδιαστεί όχι για να υπάρχει αρκετή ένταση, αλλά για να έχει ο ιδιοκτήτης ήσυχο το κεφάλι του ότι δεν θα ενοχλήσει τους γείτονες. Ευρύτατα διαδεδομένο τα τελευταία χρόνια στους χώρους αυτούς είναι το -εγκληματικό, κατά τη γνώμη μου- σύστημα όπου ο ήχος προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από μία «ομπρέλα» ηχείων οροφής πάνω από την πίστα (βλ. φωτό).
Δήθεν «πρακτικές λύσεις» όπως αυτή πρέπει να αποφεύγονται πάση θυσία. Στην επάρκεια και στην σωστή κατανομή της έντασης πρέπει να δώσεις ξεχωριστή σημασία, όπως βέβαια και στην ποιότητα του ήχου.
«Τί βαβούρα είναι αυτή; Πόνεσαν τα αυτιά μου!» – Η ποιότητα
Πολλές φορές υπάρχει η απαιτούμενη ένταση, αλλά η μουσική αντί να ξεσηκώνει τον κόσμο, απλώς τον ενοχλεί. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, δεν φταίει ότι είναι «δυνατά» – απλώς ο ηχητικός εξοπλισμός είναι μέτριας ή κακής ποιότητας. Ο ήχος δεν είναι καθαρός, οι χαμηλές ή οι υψηλές συχνότητες δεν αποδίδονται σωστά, με λίγα λόγια, τα ηχεία μόνο στη θεωρία μπορούν να αντέξουν την επιθυμητή ένταση.
Η κύρια αιτία για αυτό το φαινόμενο είναι ότι πολλές εταιρίες ενοικίασης ηχητικού εξοπλισμού προσφέρουν μηχανήματα της πλάκας, ή απλώς τόσο ταλαιπωρημένα που κανονικά δεν θα χρησιμοποιούνταν πλέον σε οποιοδήποτε σοβαρό event. Όμως οι «μηχανηματάδες», εκμεταλλευόμενοι την άγνοια του κόσμου, θεωρούν ότι κανείς δεν θα κατηγορήσει τον εξοπλισμό εάν ο ήχος είναι απαράδεκτος. «Έπαιζε πολύ δυνατά ο DJ», θα πουν, ακόμη κι αν κάτι πάει στραβά με ένα ηχείο ή έναν ενισχυτή.
Το να εμφανίζονται γελοία μηχανήματα σε γάμους (και όχι μόνο) είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο τα τελευταία χρόνια, ελέω οικονομικής κρίσης. Ο ήχος όμως είναι ένας τομέας όπου ισχύει κατ’ εξοχήν το «ό,τι πληρώνεις παίρνεις». Μείνε μακριά από τις διάφορες «προσφορές», τις αμφίβολες λύσεις από φίλους – υποτιθέμενους «γνώστες» και τις καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις από ιδιοκτήτες χώρων της λογικής “all-inclusive”.
5+1 Do’s και Don’ts για τον ήχο στο γάμο σου
Τα παραπάνω μας οδηγούν σε μία απλή λίστα “Do’s and Don’ts” που θα σε βοηθήσει να ξεμπερδέψεις σχετικά γρήγορα με αυτό το τεχνικό ζήτημα, έχοντας όμως ήσυχο το κεφάλι σου ότι στο γάμο σου ο ήχος θα είναι αρκετά δυνατός και ποιοτικός.
1. Do: Παρ’ το απόφαση. Πρέπει να ασχοληθείς και με αυτό. Ακόμη χειρότερα, πρέπει να το υπολογίσεις στο budget.
Don’t: Μην αφήσεις απλώς το ζήτημα στα χέρια κάποιου φίλου ή γνωστού που υποτίθεται ότι «ξέρει».
2. Do: Κατά την επιλογή του χώρου όπου θα γίνει ο γάμος, βεβαιώσου ότι σου επιτρέπεται να αποφασίσεις εσύ για τον ηχητικό εξοπλισμό. Εξασφάλισε επίσης ότι η μουσική θα μπορεί να παίζει όσο δυνατά θέλεις εσύ, όχι οι ιδιοκτήτες του χώρου.
Don’t: Μην εμπιστευτείς τυφλά την όποια λύση που σου προτείνει ο χώρος -όσον αφορά στο κομμάτι του ήχου – κι ας είναι «μέσα στην τιμή».
3. Do: Πριν αναζητήσεις προσφορές για τον ηχητικό εξοπλισμό, σημείωσε έστω κατά προσέγγιση την έκταση του χώρου και κάνε ένα πρόχειρο σχέδιο – πού θα βρίσκεται η πίστα, πού θα παίζει ο DJ, πού θα υπάρχουν τραπέζια, πού θα στηθεί το μπαρ, o μπουφές κ.ο.κ. Αυτά, όπως και τον αριθμό των προσκεκλημένων, πρέπει να τα ξέρει ο οποιοσδήποτε υπεύθυνος εταιρίας ηχητικού εξοπλισμού για να υπολογίσει πόσα και τί είδους ηχεία θα χρησιμοποιήσει.
Don’t: Δεν υπάρχουν ποτέ απολύτως έτοιμες λύσεις. Μην εμπιστευτείς οποιονδήποτε σπεύσει να σου δώσει προσφορά πριν καν μάθει τουλάχιστον την έκταση του χώρου.
4. Do: Πάρε αρκετές προσφορές από διαφορετικές εταιρίες, όπως ακριβώς θα πάρεις για το catering και τη διακόσμηση.
Don’t: Μην βιαστείς να «κλείσεις» τα ηχητικά με 1-2 τηλέφωνα για να ξεμπερδεύεις.
5. Do: Ζήτα να σου δώσουν ή να σου στείλουν αναλυτικές προσφορές: όχι μόνο την τιμή, αλλά και το τί περιλαμβάνεται σε αυτήν. Παίζει ρόλο ο αριθμός των ηχείων, ο τύπος, το μέγεθος αλλά και η εταιρία κατασκευής. Ναι, σε αυτό το σημείο ίσως μπορεί να βοηθήσει κάποιος φίλος που ξέρει 1-2 πράγματα από ηχητικά.
Don’t: Μην αποφασίσεις απλώς υπέρ της χαμηλότερης τιμής. Θυμήσου, χρειάζεσαι αρκετή ένταση και καλή ποιότητα.
6. Do: Όταν καταλήξεις στην καλύτερη προσφορά, επισκέψου τον χώρο μαζί με έναν υπάλληλο της εταιρίας που ανέλαβε την ηχητική κάλυψη – ακριβώς όπως θα κάνεις ένα ραντεβού με τον υπεύθυνο του catering για να αποφασίσετε, για παράδειγμα, το πού θα στηθεί ο μπουφές. Μαζί με τον ειδικό θα εξετάσετε εναλλακτικές και θα αποφασίσετε πώς πρέπει να κατανεμηθεί η ένταση – ΟΚ, στην πίστα προφανώς θα είναι αρκετά δυνατά, αλλά σίγουρα θέλεις ηχητική κάλυψη και στα τραπέζια των φίλων που θεωρείς κατ’ εξοχήν υποψήφιους να «τα σπάσουν». Ενώ αντίθετα, η γιαγιά με το ακουστικό βαρηκοΐας ίσως δεν χρειάζεται να ξεκουφαθεί με 500 Watt δίπλα της.
Don’t: Μην αφήσεις τη θέση των ηχείων στην τύχη.
Καλό planning!
* Οι No More Artists μπορούν να αναλάβουν την ηχητική κάλυψη οποιουδήποτε event στις καλύτερες τιμές της αγοράς. Επικοινωνήστε μαζί μας για προσφορές.
* Πρώτη δημοσίευση στο yes-i-do.gr